Olet täällä

Viljapellon havinaa

Blogi gluteenittomasta elämästä
0
 
Hei kaikille! Ja toivotan hurjasti tsemppiä jokaiselle näihin poikkeusoloihin. Muistetaanhan noudattaa THL:n ohjeita! Pidä metrin väli, tervehdi ilman kättelyä, sairasta kotona, älä vieraile mummolassa sekä yski ja aivasta oikein.
 
 
 
Itse en ole ollenkaan miettinyt keliakian vaikutusta koronaan, mutta ilmeisesti Ruotsissa on mietitty tätäkin. Seuraan naapurimaamme Ruotsin keliakiayhdistystä sosiaalisessa mediassa ja siellä lastenlääkäri, keliakiaspesialisti sekä kliinisen epidemiologian professori Jonas Ludvigsson totesi, että (suora lainaus täältä):
 
 
 
– Vi vet inte så mycket i dagsläget, men min gissning är att barn med celiaki inte tillhör någon riskgrupp, medan vuxna med celiaki kanske skulle kunna ha en något ökad risk, men ingen vet. Celiakipatienter har en ökad risk för t.ex. vanlig influensa, säger Jonas. Jag tror att riskökningen är minimal och skulle inte själv vidta några extra åtgärder för att jag hade celiaki.
 
 
Gissning = arvaus eli lääkäri esitti pelkkää arvailua. Kuitenkin sanoma on, että THL:n varotoimet ovat kaikille vaaditut. Muistutan kaikkia vielä siitä, että älä haksahda sosiaalisen median tai minkään muun median huuhaa-juttuihin. Mieti aina, kuka on kirjoittaja ja millä aineistolla hän esittää todisteensa. Ja kysy perusteluja!
 
 
Toivottavasti kukaan ei ole kärsinyt tavaroiden saatavuuden ongelmista! Itse olen löytänyt kaikkea kaipaamaani ja tuorehiivakin on palannut kauppojen kylmähyllyihin. Muistattehan teeleivän! Kuinka ihana keksintö. Ainekset sekaisin ja uuniin ja heti valmis. Se on huonoa teeleivässä, että se pitää syödä heti. Tai se taitaakin olla sen hyvä puoli :D

Teeleipä

3dl gluteenittomia rouheisia jauhoja
1,5dl gluteenittomia kaurahiutaleita
0,5 dl kauralesettä (tai jätä pois ja laita 2 dl kaurahiutaleita)
2 tl leivinjauhetta
3,5 dl piimää/maitoa/kasvimaitoa
Puoli desiä öljyä
 
Sekoittele ainekset yhteen ja levitä pellille. Paista 225 asteessa 15-20 minuuttia. Syö heti! Appelsiinimarmeladi toimii aina!

0

Elämme todellakin erikoisia aikoja: maailma ympärillä tuntuu sulkeutuvan. Ravintolat ja kaupat sulkevat oviaan, tapahtumat perutaan ja liikkumista rajoitetaan radikaalisti. Sairastuin itse noin viikko sitten, en tiedä onko se ollut korona vai ei, mutta kotoani en ole poistunut noin kahdeksaan päivään. Valehtelisin, jos nyt yrittäisin väittää, ettei olo ole alakuloinen.

Noh, tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut synkistellä koko postauksen ajan. On kuitenkin yritettävä ottaa näistä ajoista irti se, minkä vaan saa otettua. Olen esimerkiksi käynyt läpi kaikki reseptikirjani ja pohtinut, mitä kaikkea sitä voisi tehdä ja leipoa. Tähän mennessä olen loihtinut gluteenittomassa keittiössäni muun muassa kaksi toscakakkua (mieheni herkkua), lättyjä (en suostu kutsumaan niitä letuiksi), leipää ja monenlaisia arkiruokia.

Poikkeusolot eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet yhteen ateriarutiiniimme, joka lauantaisiin tortilloihin! Tämä perinne on lähtöisin mieheni perheeltä, tai tarkemmin sanottuna norjalaisilta ylipäätään. Tortillat ja tacot ovat siellä ehdottomasti suosituinta viikonloppuruokaa, suositumpaa kuin pizza. Ihmettelin tätä aluksi paljon, mutta nyt huomaan valmistavani joka lauantai tätä herkkua.

Jaan tässä itse käyttämäni reseptin, jolla mielestäni syntyy maittavimmat tortillat. Toki kaikki ainesosat voi ostaa kaupasta eikä esimerkiksi tortillakuoria tai guacamolea tarvitse tehdä itse. Näin karanteeniaikana voi kuitenkin olla hauska kokeilla näiden tekoa itse smiley. Kerrothan kommenttikentässä, jos kokeilit tätä ja mitä tykkäsit wink. Lapsillekin maistuu varmasti!

Gluteenittomat tortillat

Ainesosat:

Tortillakuoret: gluteenittomia jauhoja (5 dl), öljyä (0,5 dl), suolaa (05, tl), vettä (1,5-2 dl)

Guacamole: avokadoja (2-3 kpl), tomaattia, suolaa, lime

Täytteet (esimerkiksi, näitäkin voi hyvin soveltaa smiley): naudanlihasuikaleita, sipulia, tomaattia, gluteeniton tortillamausteseos (osa on gluteenittomia, osa ei), tacokastiketta, smetanaa, maissia, punasipulia, salaattia, korianteria

Tortillakuoret (n. 8 kpl)

Sekoita gluteenittomat jauhot, öljy, vesi ja suola keskenään. Pyöritä taikinasta noin 8 palloa ja jätä hetkeksi lepäämään, esimerkiksi leivinpaperin päälle. Kauli näistä sitten paistinpannusi kokoiset levyt. Älä tee liian ohuita levyjä, etteivät ne rikkoudu. Paista levyjä paistinpannulla n. 1-2 minuuttia per puoli.

Naudanlihatäyte:

Kuori sipuli (oman kokemukseni mukaan puolikas keltasipuli riittää) ja kuullota paloja pannulla. Paista naudanlihasuikaleet. Lisää oman maun mukaan tomaatinpaloja (itse leikkaan 1/4 tomaatin kokoisia paloja) ja valmista mausteseos pakkauksen ohjeen mukaan.

Guacamole:

Halkaise avokadot ja lusikoi hedelmäliha laakeaan kulhoon (laakeaan siksi, jotta seuraava vaihe olisi helpompi). Mussaa avokadot sen jälkeen haarukalla tahnaksi. Paloittele puolikas tomaatti pienenpieniksi paloiksi ja sekoita avokadotahnan joukkoon. Purista puolikkaasta limestä mehu seokseen ja lisää hyppysellinen suolaa. Sekoita.

Aseta muut ainesosat tarjolle ja täytä tortilla oman makusi mukaan!


0

Joulunpyhät on jälleen vietetty, ja viimeistään tänään loppiaisena suurin osa meistä tekee hiljalleen paluuta arkeen. Miten oma joulusi on sujunut? Joulu on aina ollut lempijuhlani, rakastan kaikkea siihen liittyvää: koristeita, lauluja, lahjoja sekä niiden antamista, ihmisten joulumieltä – sekä tietenkin ruokaa!

Vietimme tänäkin vuonna perinteisesti joulua vanhempieni luona sukulaisten kesken. Ruokapöytä oli pullollaan perinteisiä jouluherkkuja, kuten kinkkua, laatikoita, erilaisia kaloja ja rosollia. Peruna- ja lanttulaatikko sekä itse tehty sinappi olivat ainoita ruokia, joita en voinut syödä, mutta näistäkin tein gluteenittomat versiot itselleni (paitsi lanttulaatikosta, siitä en erityisemmin pidä). Lounaspaikkojen joulubuffeteissa ruuat sisältävät usein vehnää, mutta kotona oikeastaan kaikki jouluruuat pystyy tekemään helposti gluteenittomana! Ja ne maistuvatkin vielä paremmilta wink

 

Söinkin sitten jouluruokia vielä 29. päivään saakka. Ajattelin että se ei haittaisi, sillä olimme lähdössä Norjaan viettämään uuttavuotta mieheni perheen kanssa. Sekä anoppini että kälyni noudattavat myös gluteenitonta ruokavaliota, joten se ei tulisi olemaan ongelma, mutta aiempina vuosina olimme syöneet uutenavuotena hieman kevyemmin joulun jälkeen. Tänä vuonna tarjolla ei kyllä ollut kevyttä ruokaa, vaan edessä oli toinen herkutteluilta. Oli poroa, kahdenlaisia perunoita, eritavoin laitettuja kasviksia ja jälkiruokana kolme gluteenitonta kakkua! Yhden kakuista piti olla niin sanotusti terveellinen bataatti-taatelikakku, mutta kyllä siitäkin täyteen tuli. Tässä pöydässä oli vielä vähemmän gluteenia – ainoastaan yksiä vieraiden tuomia keksejä en voinut syödä.

Vaikka joulu on ihanaa aikaa, siihen liittyy aina oma stressinsä. Onneksi minun ei (kuten ei normaalistikaan) tarvinnut stressata ollenkaan ruuista ja siitä, mitä saan syödä ja mitä en! Toivottavasti te muutkin olette saaneet välttyä siltä smiley. Yksi huono puoli tässä tosin on. Kuntosalikäyntejä täytynee taas tihentää…

P.S. Mikä on mielestäsi paras jouluherkku? Oma suosikkini on perunalaatikko – en ole koskaan yrittänyt imeltää sitä gluteenittomista jauhoista, mutta hyvää se on silti smiley.


Sivut