Olet täällä

Viljapellon havinaa

Blogi gluteenittomasta elämästä
0

 

Moi tyypit! Otsikko on tässä tapauksessa hiukan yliampuva, koska omalla reissullani pyörin lähinnä Reykjavikin ympäristössä ja Golden Circle -alueella, mutta kuitenkin hiukan kokemuksia ihanasta tarujen saaresta.

Ja Islanti on siis ihana! Kuvat antavat vain pienen aavistuksen siitä, millaista paikan päällä on. Sitä tunnetta on vaikea kuvailla, kun ihailet vesiputousta, jonka pauhu tuntuu luissa. Tai sitä, kun ympärilläsi on maisema, jossa ei kasva mikään vihreä, vaan tuntuu kuin oikeasti kävelisit vieraalla planeetalla. Tai sitä, kun uppoudut kaulaasi myöten maidonvalkoiseen kuumaan veteen, jonka näet porisevan kiehuvana muutaman metrin päässä. Siis lämmin suositus kaikille Islantia miettiville. Kannattaa lähteä!

Gluteenittomuuden suhteen suosittelen ensinnäkin laittamaan Instagramiin häshtägin glutenfreeiceland ja glutenfreereykjavik. Itse löysin tämän avulla Gló ravintolan reykjavikin keskustasta, josta tuli vakipaikkani reissuni aikana. Tavoistani poiketen yövyin hotellissa, jolle täydet pisteet eli hyvä Hotel Exeter. Tai siis itse asiassa pisteet ansaitsee Le Cock ravintola hotellin kyljessä, jossa nautin aamiaisen. Kun kysyin gluteenittomuudesta, niin kontaminaatio oli tuttu asia ja sain Skyriä, maapahkinävoita ja hilloa erillisissä astioissa minulle tuotuna. Olin tuonut omat leivät, mutta tarjosivat toki minulle leipääkin. Mysliä tai muroja ei olisi ollut, joten tyytyväisenä kaivoin repusta omaa mysliä.

Kaupoista löytyi gluteenittomia ruokia esimerkiksi Semperin keksejä ja jauhoja ja esimerkiksi Skyrhän on luontaisesti gluteenitonta. Pakkausselosteet olivat hieman erilaisia, koska Islantihan ei kuulu EU:hun eikä sen tarvitse noudattaa samanlaista pakkausmerkintäohjeistusta kuin EU:ssa, joten allergeenit eivät olleet välttämättä lihavoituna. Suuressa osassa pakkauksia oli onneksi pakkausselosteet myös englanniksi, ruotsiksi ja/tai tanskaksi. Ja löysin islannissa valmistettuja gluteenittomia suklaarusinoita! Ja kahvihan on gluteenitonta ja aivan ihania pikkukahviloita ja jopa pieni kahvipaahtimo löytyi.


0

Kaikki suomalaiset tietävät hyvin, että kesä on juhlien aikaa. On häitä, rippijuhlia, rapukutsuja, mökkikauden avajaisia, syntymäpäiviä ja niin pois päin. Keliaakikonkin on varauduttava siihen, että hänelle saatetaan järjestää kesällä yllätysjuhlat.

Olen itse menossa naimisiin kuukauden päästä, ja viikonloppuna ystäväni yllättivät minut ihanilla polttareilla! En ollut ollenkaan vielä varautunut näihin juhliin, yllätys oli siis onnistunut täydellisesti. He olivat kuulemma aloittaneet polttareiden suunnittelun jo alkukeväästä. Minulle ei koskaan ennen ole järjestetty yllätysjuhlia, joten ensimmäistä kertaa minulla ei ollut ollenkaan sananvaltaa juhlasuunnittelussa – ystävieni oli selvittävä keliakiastani ilman apuani.

Olin porukan ainoa keliaakikko, eikä ystävilläni todennäköisesti ollut kauheasti muuta kokemusta keliakiasta. Olen tuntenut kaikki mukana olleet vähintään seitsemän vuotta, joten he kyllä tiesivät dieettini olevan ehdoton. Pohdin kuitenkin hiukan, miten he olivat järjestäneet syömiseni. Olenhan aina tottunut sanomaan kaikille: Älkää huolehtiko minusta, pidän itse huolta syömisistäni. Nyt sain ensimmäistä kertaa kokea, miten muut olivat ottaneet tämän huomioon.

No, minunhan ei lopulta tarvinnut ollenkaan murehtia asiaa. Päivä alkoi brunssilla Tampereella sijaitsevassa Pella´s Cafessa. Paikkavalinta johtui siitä, että Pella´s Cafen gluteeniton valikoima on niin hyvä. Ja hyvähän se oli – tukevan brunssin jälkeen jaksoi mennä kaupungilla erilaisia tehtäviä suorittamassa!

Illalla lähdimme kohti kesämökkiä, jossa tarkoituksena oli valmistaa iltaruokaa. Kävimme ensin kaupassa, ja ystäväni kysyivät minulta suoraan makeishyllyllä, mitä suklaata haluaisin/voisin syödä. Tämä oli ainoa kerta koko päivänä, kun sain vaikuttaa syömisiini. Mökille saapuessamme ystäväni kokivat sen, mitä varmaan jokainen ensi kertaa gluteenittomia jauhoja käyttävä kokee. Itse tehty gluteeniton pitsapohja mureni käsiin. Eipä mitään, äkkiä kauppaan hakemaan valmiita pitsapohjia. Ystäväni olivat tietysti pettyneitä, mutta lohdutin heitä sanomalla, että ensimmäisellä kerralla epäonnistuminen on lähes takuuvarmaa. Pitsasta tuli kuitenkin hyvää, ja aamulla minua hemmoteltiin vielä gluteenittomalla pannukakulla! Ei voi todellakaan sanoa, että minulle olisi sinä päivänä jäänyt nälkä.

Ystäväni olivat siis todella panostaneet siihen, että sain kunnolla syödäkseni. He olivat käyneet ruokaostoksilla myös edellisenä päivänä ja lukeneet kaikki tuoteselosteet moneen kertaan. Pitsapohjien ainesosaluetteloa luettaessa yksi säpsähti nähdessään sanan ”vehnätärkkelys”, mutta vakuutin hänelle, että se oli kyseisessä yhteydessä minulle sopivaa. En osaa sanoa, kuinka paljon etukäteen ystäväni olivat tätä stressanneet, mutta ainakaan juhlissa he eivät tehneet siitä mitenkään numeroa. He olivat onnistuneet järjestämään keliaakikolle täydelliset yllätysjuhlat.

Onko sinulle koskaan järjestetty yllätysjuhlia? Miten keliakiasi on otettu tällöin huomioon? Kuulisin mielelläni ajatuksianne ja kokemuksianne kommenttikentässä!


1

Gluteenittoman leivän leivonta tuntui alussa melko haastavalta. Gluteenillisilla jauhoilla kaikki oli onnistunut kuin leikkiä vaan, mutta gluteenittomat jauhot olivat aivan oma lukunsa. Ensinnäkin ne pöllysivät ja toiseksi leivästä tuli… noh, melko pahaa.

Kuitenkin tässä yli kymmenen vuotta diagnoosista on opettanut yhtä sun toista gluteenittomasta leivonnasta ja tässä kirjoituksessa käyn läpi muutamaa asiaa, josta voi olla sinullekin avuksi. Ja väitän, että nyt leivon ihan todella hyvää leipää :)

  1. Luota gluteenittomiin resepteihin.

  • Aloittelevan leipojan kannattaa ehdottomasti käyttää esimerkiksi Keliakialiiton reseptikirjojen reseptejä avuksi leivonnassa. Nämä reseptit on tehty nimenomaan gluteenittomille jauhoille ja ne on koepaistettu ja maistettu.
  1. Ole tarkkana jauhojen kanssa

  • Jos reseptissä on käytetty tietyn jauhomerkin tiettyä jauhoseosta, niin käytä itsekin sitä ihan samaa jauhoa, että saat onnistuneen lopputuloksen. Jauhoseosten koostumus vaihtelee paljon merkistä toiseen ja on eri asia käytätkö karkeampaa vai hienompaa jauhoseosta.
  1. Älä laita liikaa jauhoja

  • Klassinen virhe on laittaa liikaa jauhoja. Gluteenittomat hiivaleivonnaisten taikinat saavat jäädä löysemmiksi nostatusvaiheessa kuin vehnätaikinat. Samanlaista kimmoisuutta gluteenittomiin taikinoihin ei tule kuin gluteenillisiin. Jätä taikina löysäksi ja kostuta/jauhota kätesi, kun muotoilet leipää/sämpylää.
  1. Käytä leivonnan apuaineita!

  • Tämä ohje pitää alleviivata ja laittaa suurilla kirjaimilla. Psyllium ja ksantaani helpottavat elämääsi ja ovat oikeasti tarpeellisia leivonnassa. Kun gluteenia ei ole, niin taikinassa ei ole sitkoa. Sitko antaa leivälle rakenteen, kuohkeuden ja koostumuksen. Sitko kannattaa korvata juuri psylliumilla ja ksantaanilla. Psylliumia on jauheena ja siemenenä. Ksantaania jauheena. Nämä aineet eivät ole mitenkään kemiallisia, pahoja aineita vaan luontaisia tuotteita, joilla gluteenittomasta leivästä tulee hyvä. Sitkoa sekä rakennetta saa myös chian siemenillä, rahkalla, kananmunalla, perunakuidulla, tapiokatärkkelyksellä ja maissitärkkelyksellä. Suurimmassa osassa reseptejä sitko tehdään psylliumilla ja ksantaanilla.

  1. Kokeile

  • Kokemuksen karttuessa kannattaa kokeilla erilaisia jauhoja ja tärkkelyksiä. Teff ja maissitärkkelys tuottavat erilaisen lopputuloksen kuin riisijauho ja perunakuitu. Ja reseptejä on netti pullollaan! Jos happaman leivän mielitekoa on vähänkin, niin kehotan kokeilemaan gluteenitonta hapanjuurileivontaa. Taikinoihin voi myös lisätä ihan mitä vaan: tomaattimurskaa tai kahvia taikinanesteeksi, maissilastuja taikinaan, härkäpapujauhoa tai maitojauhetta jauhojen sekaan.

 

Leipomisen iloa!


Sivut