Olet täällä

0

Elämme todellakin erikoisia aikoja: maailma ympärillä tuntuu sulkeutuvan. Ravintolat ja kaupat sulkevat oviaan, tapahtumat perutaan ja liikkumista rajoitetaan radikaalisti. Sairastuin itse noin viikko sitten, en tiedä onko se ollut korona vai ei, mutta kotoani en ole poistunut noin kahdeksaan päivään. Valehtelisin, jos nyt yrittäisin väittää, ettei olo ole alakuloinen.

Noh, tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut synkistellä koko postauksen ajan. On kuitenkin yritettävä ottaa näistä ajoista irti se, minkä vaan saa otettua. Olen esimerkiksi käynyt läpi kaikki reseptikirjani ja pohtinut, mitä kaikkea sitä voisi tehdä ja leipoa. Tähän mennessä olen loihtinut gluteenittomassa keittiössäni muun muassa kaksi toscakakkua (mieheni herkkua), lättyjä (en suostu kutsumaan niitä letuiksi), leipää ja monenlaisia arkiruokia.

Poikkeusolot eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet yhteen ateriarutiiniimme, joka lauantaisiin tortilloihin! Tämä perinne on lähtöisin mieheni perheeltä, tai tarkemmin sanottuna norjalaisilta ylipäätään. Tortillat ja tacot ovat siellä ehdottomasti suosituinta viikonloppuruokaa, suositumpaa kuin pizza. Ihmettelin tätä aluksi paljon, mutta nyt huomaan valmistavani joka lauantai tätä herkkua.

Jaan tässä itse käyttämäni reseptin, jolla mielestäni syntyy maittavimmat tortillat. Toki kaikki ainesosat voi ostaa kaupasta eikä esimerkiksi tortillakuoria tai guacamolea tarvitse tehdä itse. Näin karanteeniaikana voi kuitenkin olla hauska kokeilla näiden tekoa itse smiley. Kerrothan kommenttikentässä, jos kokeilit tätä ja mitä tykkäsit wink. Lapsillekin maistuu varmasti!

Gluteenittomat tortillat

Ainesosat:

Tortillakuoret: gluteenittomia jauhoja (5 dl), öljyä (0,5 dl), suolaa (05, tl), vettä (1,5-2 dl)

Guacamole: avokadoja (2-3 kpl), tomaattia, suolaa, lime

Täytteet (esimerkiksi, näitäkin voi hyvin soveltaa smiley): naudanlihasuikaleita, sipulia, tomaattia, gluteeniton tortillamausteseos (osa on gluteenittomia, osa ei), tacokastiketta, smetanaa, maissia, punasipulia, salaattia, korianteria

Tortillakuoret (n. 8 kpl)

Sekoita gluteenittomat jauhot, öljy, vesi ja suola keskenään. Pyöritä taikinasta noin 8 palloa ja jätä hetkeksi lepäämään, esimerkiksi leivinpaperin päälle. Kauli näistä sitten paistinpannusi kokoiset levyt. Älä tee liian ohuita levyjä, etteivät ne rikkoudu. Paista levyjä paistinpannulla n. 1-2 minuuttia per puoli.

Naudanlihatäyte:

Kuori sipuli (oman kokemukseni mukaan puolikas keltasipuli riittää) ja kuullota paloja pannulla. Paista naudanlihasuikaleet. Lisää oman maun mukaan tomaatinpaloja (itse leikkaan 1/4 tomaatin kokoisia paloja) ja valmista mausteseos pakkauksen ohjeen mukaan.

Guacamole:

Halkaise avokadot ja lusikoi hedelmäliha laakeaan kulhoon (laakeaan siksi, jotta seuraava vaihe olisi helpompi). Mussaa avokadot sen jälkeen haarukalla tahnaksi. Paloittele puolikas tomaatti pienenpieniksi paloiksi ja sekoita avokadotahnan joukkoon. Purista puolikkaasta limestä mehu seokseen ja lisää hyppysellinen suolaa. Sekoita.

Aseta muut ainesosat tarjolle ja täytä tortilla oman makusi mukaan!

Lisää uusi kommentti