Olet täällä

Viljapellon havinaa

Blogi gluteenittomasta elämästä
0

Kaikki suomalaiset tietävät hyvin, että kesä on juhlien aikaa. On häitä, rippijuhlia, rapukutsuja, mökkikauden avajaisia, syntymäpäiviä ja niin pois päin. Keliaakikonkin on varauduttava siihen, että hänelle saatetaan järjestää kesällä yllätysjuhlat.

Olen itse menossa naimisiin kuukauden päästä, ja viikonloppuna ystäväni yllättivät minut ihanilla polttareilla! En ollut ollenkaan vielä varautunut näihin juhliin, yllätys oli siis onnistunut täydellisesti. He olivat kuulemma aloittaneet polttareiden suunnittelun jo alkukeväästä. Minulle ei koskaan ennen ole järjestetty yllätysjuhlia, joten ensimmäistä kertaa minulla ei ollut ollenkaan sananvaltaa juhlasuunnittelussa – ystävieni oli selvittävä keliakiastani ilman apuani.

Olin porukan ainoa keliaakikko, eikä ystävilläni todennäköisesti ollut kauheasti muuta kokemusta keliakiasta. Olen tuntenut kaikki mukana olleet vähintään seitsemän vuotta, joten he kyllä tiesivät dieettini olevan ehdoton. Pohdin kuitenkin hiukan, miten he olivat järjestäneet syömiseni. Olenhan aina tottunut sanomaan kaikille: Älkää huolehtiko minusta, pidän itse huolta syömisistäni. Nyt sain ensimmäistä kertaa kokea, miten muut olivat ottaneet tämän huomioon.

No, minunhan ei lopulta tarvinnut ollenkaan murehtia asiaa. Päivä alkoi brunssilla Tampereella sijaitsevassa Pella´s Cafessa. Paikkavalinta johtui siitä, että Pella´s Cafen gluteeniton valikoima on niin hyvä. Ja hyvähän se oli – tukevan brunssin jälkeen jaksoi mennä kaupungilla erilaisia tehtäviä suorittamassa!

Illalla lähdimme kohti kesämökkiä, jossa tarkoituksena oli valmistaa iltaruokaa. Kävimme ensin kaupassa, ja ystäväni kysyivät minulta suoraan makeishyllyllä, mitä suklaata haluaisin/voisin syödä. Tämä oli ainoa kerta koko päivänä, kun sain vaikuttaa syömisiini. Mökille saapuessamme ystäväni kokivat sen, mitä varmaan jokainen ensi kertaa gluteenittomia jauhoja käyttävä kokee. Itse tehty gluteeniton pitsapohja mureni käsiin. Eipä mitään, äkkiä kauppaan hakemaan valmiita pitsapohjia. Ystäväni olivat tietysti pettyneitä, mutta lohdutin heitä sanomalla, että ensimmäisellä kerralla epäonnistuminen on lähes takuuvarmaa. Pitsasta tuli kuitenkin hyvää, ja aamulla minua hemmoteltiin vielä gluteenittomalla pannukakulla! Ei voi todellakaan sanoa, että minulle olisi sinä päivänä jäänyt nälkä.

Ystäväni olivat siis todella panostaneet siihen, että sain kunnolla syödäkseni. He olivat käyneet ruokaostoksilla myös edellisenä päivänä ja lukeneet kaikki tuoteselosteet moneen kertaan. Pitsapohjien ainesosaluetteloa luettaessa yksi säpsähti nähdessään sanan ”vehnätärkkelys”, mutta vakuutin hänelle, että se oli kyseisessä yhteydessä minulle sopivaa. En osaa sanoa, kuinka paljon etukäteen ystäväni olivat tätä stressanneet, mutta ainakaan juhlissa he eivät tehneet siitä mitenkään numeroa. He olivat onnistuneet järjestämään keliaakikolle täydelliset yllätysjuhlat.

Onko sinulle koskaan järjestetty yllätysjuhlia? Miten keliakiasi on otettu tällöin huomioon? Kuulisin mielelläni ajatuksianne ja kokemuksianne kommenttikentässä!


1

Gluteenittoman leivän leivonta tuntui alussa melko haastavalta. Gluteenillisilla jauhoilla kaikki oli onnistunut kuin leikkiä vaan, mutta gluteenittomat jauhot olivat aivan oma lukunsa. Ensinnäkin ne pöllysivät ja toiseksi leivästä tuli… noh, melko pahaa.

Kuitenkin tässä yli kymmenen vuotta diagnoosista on opettanut yhtä sun toista gluteenittomasta leivonnasta ja tässä kirjoituksessa käyn läpi muutamaa asiaa, josta voi olla sinullekin avuksi. Ja väitän, että nyt leivon ihan todella hyvää leipää :)

  1. Luota gluteenittomiin resepteihin.

  • Aloittelevan leipojan kannattaa ehdottomasti käyttää esimerkiksi Keliakialiiton reseptikirjojen reseptejä avuksi leivonnassa. Nämä reseptit on tehty nimenomaan gluteenittomille jauhoille ja ne on koepaistettu ja maistettu.
  1. Ole tarkkana jauhojen kanssa

  • Jos reseptissä on käytetty tietyn jauhomerkin tiettyä jauhoseosta, niin käytä itsekin sitä ihan samaa jauhoa, että saat onnistuneen lopputuloksen. Jauhoseosten koostumus vaihtelee paljon merkistä toiseen ja on eri asia käytätkö karkeampaa vai hienompaa jauhoseosta.
  1. Älä laita liikaa jauhoja

  • Klassinen virhe on laittaa liikaa jauhoja. Gluteenittomat hiivaleivonnaisten taikinat saavat jäädä löysemmiksi nostatusvaiheessa kuin vehnätaikinat. Samanlaista kimmoisuutta gluteenittomiin taikinoihin ei tule kuin gluteenillisiin. Jätä taikina löysäksi ja kostuta/jauhota kätesi, kun muotoilet leipää/sämpylää.
  1. Käytä leivonnan apuaineita!

  • Tämä ohje pitää alleviivata ja laittaa suurilla kirjaimilla. Psyllium ja ksantaani helpottavat elämääsi ja ovat oikeasti tarpeellisia leivonnassa. Kun gluteenia ei ole, niin taikinassa ei ole sitkoa. Sitko antaa leivälle rakenteen, kuohkeuden ja koostumuksen. Sitko kannattaa korvata juuri psylliumilla ja ksantaanilla. Psylliumia on jauheena ja siemenenä. Ksantaania jauheena. Nämä aineet eivät ole mitenkään kemiallisia, pahoja aineita vaan luontaisia tuotteita, joilla gluteenittomasta leivästä tulee hyvä. Sitkoa sekä rakennetta saa myös chian siemenillä, rahkalla, kananmunalla, perunakuidulla, tapiokatärkkelyksellä ja maissitärkkelyksellä. Suurimmassa osassa reseptejä sitko tehdään psylliumilla ja ksantaanilla.

  1. Kokeile

  • Kokemuksen karttuessa kannattaa kokeilla erilaisia jauhoja ja tärkkelyksiä. Teff ja maissitärkkelys tuottavat erilaisen lopputuloksen kuin riisijauho ja perunakuitu. Ja reseptejä on netti pullollaan! Jos happaman leivän mielitekoa on vähänkin, niin kehotan kokeilemaan gluteenitonta hapanjuurileivontaa. Taikinoihin voi myös lisätä ihan mitä vaan: tomaattimurskaa tai kahvia taikinanesteeksi, maissilastuja taikinaan, härkäpapujauhoa tai maitojauhetta jauhojen sekaan.

 

Leipomisen iloa!


0

Kun olin pieni, selailimme aina sisarieni kanssa äitimme paksua kirjaa nimeltä Suuri leivontakirja. Katselimme toinen toistaan upeampien kakkujen kuvia ja anoimme jokaiselle kakulle arvosanan ulkonäkönsä perusteella. Toisinaan mietimme, minkä kakuista haluaisimme itse tehdä, ja kun kaikki muu oli käyty läpi, vertailimme ainesosia: kuinka paljon kakuissa oli jauhoja, sokeria, rasvaa ja kananmunia. Muistan edelleen, miten järkyttävä määrä kananmunia oli hääkakussa: kolmetoista!

En pysty yhtään sanomaan, miten suosittuja keittokirjat nykyään ovat. Reseptejä löytyy netistä lähestulkoon kaikesta vain kirjoittamalla googleen tietty hakusana. En kuitenkaan usko, että keittokirjat ovat kuolleet, muutenhan näitä ei näkyisi uutuuksina kauppojen hyllyillä. Monet julkisuuden henkilöt koristavat keittokirjojen kansia, mikä mielestäni ei ole huono asia, jos se saa ihmiset innostumaan keittokirjoista. Jopa Sussexin herttuatar Meghan ollut mukana kirjoittamassa tällaista!

Rakastan kirjoja muutenkin, joten minulle on ilmiselvää käyttää ennemmin keittokirjoja kuin nettireseptejä tehdessäni ruokaa. On ihanaa, kun resepti on koko ajan näkyvillä paperilla samalla kun laittaa ruokaa, sen sijaan että ruutu pimenisi aina vähän väliä. Eikä nettireseptien selaaminen ole lähimainkaan yhtä miellyttävä kokemus kuin selailla kirjaa ihanine kuvineen! Toki netistä löytyy valtavan hyviä reseptejä todella vaivattomasti meille keliakiaa sairastaville, esimerkiksi näistä blogeista ja Keliakialiiton sivuilta. Teenkin usein niin, että kirjoitan netistä löytämäni reseptit ylös omaan reseptikirjaani, tai tulostan ne suoraan. Näin saan netistä löytyvät reseptit itselleni luettavimpaan muotoon!

Kun minulla diagnosoitiin keliakia kymmenisen vuotta sitten, gluteenittomia keittokirjoja ei ollut järin paljon. Huokaisin helpotuksesta, kun löysin yhden hyvin kattavan keittokirjan, Kaarina Virtasen kirjoittaman Leivonnaisia ja kevyttä kotiruokaa keliaakikoille. Tätä kirjaa selaillessani minulle tuli tunne, että gluteeniton leivonta on sittenkin mahdollista! Oli melkein mahdotonta uskoa, että näin hieno gluteeniton keittokirja oli oikeasti kirjoitettu. Sittemminhän näiden valikoima on laajentunut, mikä on ollut äärettömän tervetullutta.

Suuri haaveeni on löytää joku päivä gluteeniton keittokirja, joka olisi Suuren leivontakirjan veroinen. Leivonnaisia ja kevyttä kotiruokaa keliaakikoille olisi voinut olla sitä, jos kuvat olisivat olleet astetta houkuttelevampia. Eräs toinenkin maito-, kananmuna- ja pähkinäallergisille sekä keliaakikoille tarkoitettu keittokirja, Allergisen keittokirja Alice Sherwoodilta, oli lähellä tätä, mutta kirjan kuvista puuttui Suuren leivontakirjan olennainen osa: upeat kattaukset. Näen jo lähestulkoon tällaisen ”Suuren gluteenittoman leivontakirjan” edessäni, mutta minulta puuttuu olennaisesti tietoa itse resepteistä… mutta ehkä joku päivä pääsen toimittamaan tällaista painosta, ken tietää!

Onko sinulla itselläsi jokin gluteeniton keittokirja, joka on olennainen osa keittiötäsi? Kuulisin mielelläni vinkkejä hyvistä gluteenittomista keittokirjoista, jaathan vinkkisi alla kommenttikentässä!


Sivut