Olet täällä

0

Eikö olekin ihana olla luonnossa! Olen retkeilly aina jonkin verran, mutta nyt viime aikoina olen ollut melkein joka viikonloppu telttailemassa. Etelä-Suomen kansallispuistot alkaa olla raksittuna listalta puolivahingossa. Luontoon.fi – sivustojen kautta on ollut kiva tutkailla retkipaikkoja ja siellä on kansallispuistot listattuna ja nyt olen aika kattavasti käynyt näitä läpi. Ja mikä onkaan sen mukavampaa kuin syödä ulkona! Retkiruokailu on ihan parasta. Aamukahvi peilityynen erämaajärven rannalla lintujen laulaessa on todella ihanaa.

Ravitsemuksellisesti ei ole kovin väliä jos tunnin kävelyretken aikana söisit pullaa kahvin kera. Mutta pidempien retkien aikana kannatta jaksamisen kannalta hiukan keskittyä siihen, mitä eväsrepussa on! Lautasmalli kannattaa pitää mielessä siltä kannalta, että hyvä ateria sisältää hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja. Pidemmillä retkillä kalorinkulutus on suurempaa ja nälkäinen retkeilijä on yleensä pahantuulinen retkeilijä.

Gluteenittomia valmiita retkiruokia on saatavilta usealta valmistajalta. Tuoteselosteet pitää lukea tarkkaan läpi. Muistathan, että kuivatuotteet, hiutaleet, suurimot ja jauhot, joissa on ”saattaa sisältää ”-merkintä eivät sovellu gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle eli retkiruuat, joissa on tämä varoitus pitää jättää hyllyyn. Valmiit retkiruoat ovat (mielestäni) kyllä kalliita, koska yksi yhden ihmisen annos maksaa äkkiä 7-10 euroa.  Onneksi monia helppoja kuivatuotteita löytyy gluteenittomina kuten pikapuurohiutaleita gluteenittomasta kaurasta.

Itse syön kasvispainotteisesti, mutta se ei varsinaisesti tee hommaa hankalammaksi. Aamupalaksi sopii superpuuro, jossa on pikakaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä, hamppurouhetta ja kurpitsansiemeniä sekä tattarilesettä. Päälle voi laittaa valmiskiisselijauhosta tehty kiisseli. Soijatuotteista esim soijarouhe löytyy gluteenittomia vaihtoehtoja eikä niitä yleensä tarvitse kauan keitellä, samoin siemeniä ja pähkinöitä kannattaa kaataa pääruoan sekaan. Kuivatut hedelmät ovat oiva välipalavaihtoehto pähkinöiden kanssa.  Kuivalihan korviketta en ole vielä kokeillut, mutta Soijajerky niminen tuote on ainakin netissä löytyvän tuoteselosteen mukaan gluteeniton, joten se lähtee seuraavaksi kokeilulistalle! Erilaisia välipalapatukoita ja keksejä kannattaa pitää taskussa. Monet sisältävät mukavasti sekä proteiinia että hiilihydraatteja ja ovat helposti kuljetettavia. 

Viimeksi retkirepussani oli vuorokauden telttareissua varten gluteenittomia sämpylöitä, margariinia, hernekeittoa, sinappia, rusinoita, pähkinöitä, tummaa suklaata, kotona tehty superpuuro, maitojauhetta, pikakahvia, teetä ja keksejä. Sekä vettä! Gluteenittomat sämpylät otin juuri ennen lähtöä pakasteesta, joten ne säilyivät hyvin. 

Toivottelen ihania ulkoilupäiviä ja kerro ihmeessä, jos sinulla on takataskussa retkiruokaideoita.

Lisää uusi kommentti